Waar eindigt de besparingswoede op het personeel?
Hoeveel stations en zones moet één persoon onder controle, bediening en besturing kunnen houden?
Binnenkort iedereen naar Brussel (mobiliteit is blijkbaar van ondergeschikt belang) of wordt het meteen Frankfurt? Om met een minimum van personeel een maximum aan treinen te laten rijden, met in het achterhoofd een totalitair automatisme.
De besparingen op personeel staan echter niet recht evenredig op de investeringen in nieuwe software van de orde van enkele miljoenen euros, waarvan men dan naar de media toe juicht over kwaliteit met een holle slogan: “De treinen gaan nu op tijd rijden!”
Niets is echter minder waar, T.M.S. (Traffic Management System) in het Engels uiteraard, minachting over onze landstalen. Het systeem draait momenteel één jaar effectief, maar nog steeds is de werking een ramp, ook al wordt nog dagelijks met man en macht gesleuteld aan de achterliggende software door eigen zeer gedreven personeel.
Wat men wel heeft is een volledige controle van al diegenen die een bewerking uitvoeren (Big Brother) via het programma, zodat men perfect kan zien wie fouten maakt, tenzij men via het E.B.P. (Elektronische Blokpost) systeem gaat ingrijpen, dan gaat TMS zelfs niet meer mee. Waarom heeft men geen eigen team samengesteld, in eigen beheer om op basis van de eigen wensen een degelijk programma op te bouwen, en waaraan men dan zelf nieuwe evoluties kan aanbreien, het zou een smak goedkoper zijn geweest en ook flexibeler.
Maar aangezien ik ook mijn legerdienst heb gedaan, begrijp ik de militaire visie: “Wij denken voor u!” Hoe zal dit verder gaan?