OVS eist onmiddellijke stopzetting van testen met LINDA
Update: nog geen vierentwintig uur na het indienen van onze klacht -die ernstig werd genomen- bij de preventieadviseur en het management, werden de testen met Linda voorlopig stopgezet. Zie foto.
Al jarenlang werkt de NMBS aan een nieuwe vertrekprocedure. Nadat er eerst 11 miljoen euro in het miserabel geflopte DICE werd gepompt, een project waarvan zowat iedereen met ervaring op het terrein al op voorhand aangaf dat het zou mislukken, werd begonnen met de ontwikkeling van LINDA: Location based Intelligent Departure Approach.
De intelligentie van dit nieuwe systeem mag echter in twijfel getrokken worden. We kregen vandaag een melding over een fout die leidde tot een potentieel levensgevaarlijke situatie. Al snel bleek dat deze fout geen alleenstaand geval was.
Fase 4 van LINDA, dat deze week op enkele verbindingen wordt getest, zorgt al sinds maandag voor problemen. Wanneer een vertrekprocedure met LINDA uitgevoerd wordt, sluit de treinbegeleider kort voor het voorziene uur van vertrek de deuren. Pas wanneer alle deuren gesloten zijn, geeft hij met zijn smartwatch de instructie “Verrichtingen gedaan”. Deze instructie wordt in de stuurpost weergegeven op de tablet van de treinbestuurder, die dan het konvooi in beweging mag brengen.
Regelmatig lukt het niet om het vertrek te geven met het nieuwe systeem, en moet er gebruik worden gemaakt van alternatieven. Vandaag kregen we een melding van een bestuurder die op zijn tablet de melding “Verrichting Gedaan” kreeg, op een ogenblik dat de deuren van de trein nog open stonden, en zonder tussenkomst van de treinbegeleider.
Blijkbaar was LINDA, zonder dat de bestuurder zich hiervan bewust was, teruggesprongen naar of blijven hangen op een vorige halte. Enkel het vlotte optreden van de treinbegeleider, die zich gelukkig aan boord bevond en de noodrem kon bedienen, en het gegeven dat er op het ogenblik dat de trein aanzette geen reizigers aan het in- of uitstappen waren, heeft een mogelijke catastrofe voorkomen. De treinbestuurder had immers in de stuurpost geen enkele indicatie dat de deuren niet gesloten waren.
Voor de OVS is het onaanvaardbaar dat deze testen gebeuren op treinen met reizigers, en dan zeker op materieel waarbij de bestuurder geen zicht heeft op het sluiten van de deuren, zeker daar LINDA tot nog toe zich weinig betrouwbaar heeft getoond op het terrein.
Dit incident toont duidelijk aan dat verdere tests met LINDA in reizigerstreinen te gevaarlijk zijn, en de OVS eist dan ook de onmiddellijke stopzetting ervan.
Bij mij is het gisteren goed gegaan en vandaag zelfde lijn zottegem/dendermonde