Afgelopen december kondigde de NMBS na jaren van ontwikkelen het stopzetten van het DICE-project aan. Dit project had een nieuwe vertrekprocedure waarbij de laatste deur gesloten is tot doel.
Op korte termijn zal men wellicht evolueren naar een vertrekprocedure waarbij na het openen van de AVG het vertrek pas toegestaan is als alle deuren gesloten zijn. Hiervoor zijn geen technische aanpassingen nodig. Op middellange termijn zal men evolueren naar een systeem dat een communicatielijn vereist tussen de boordchef, de bestuurder en de EBP-post. Men bestudeert momenteel twee concepten.
Een digitale verbinding tussen boordchef en seinhuis in combinatie met de overbrengingsinstallatie eigen aan het materiaal. Bijvoorbeeld: De vertrektijd is aangebroken of verstreken. De boordchef sluit de deuren en controleert via een smartphone of het sein open staat. Is dit het geval, dan sluit hij de laatste deur en stuurt de toelating tot vertrek via de lamp deuren of de gong naar de bestuurder.
Alle communicatie tussen bestuurder, boordchef en seinhuis verloopt op digitale wijze. Bijvoorbeeld: De vertrektijd is aangebroken of verstreken. De boordchef sluit de deuren en controleert via een smartphone of het sein open staat. Is dit het geval, dan sluit hij de laatste deur en zendt de toelating tot vertrek met zijn smartphone naar de GSM-R van de bestuurder.
Wij herinneren eraan dat gelijkaardige oplossingen in het verleden reeds door onze organisatie werden gecommuniceerd naar de directie, maar nooit gehoor vonden.
De tijd dat Tbg zijn deuren sluit en wacht blijft hetzelfde risico inhouden. Beter zou zijn dat tbg een bericht krijgt dat het sein open staat deuren sluit en vertrekt. Geen discussie meer.
Tijd om te vertrekken, avg draaien, roos komt open, laatste deur dicht en bestuurder vertrekt en rijd tot aan het sein…..veilig, reiziger ziet de trein vertrekken en de tbg kan al beginnen aan zijn taken in de trein! Winst voor iedereen! Bestuurder op zijn beurt vertrek van zodra zijn sein open komt. Waardoor zelfs digitale communicatie niet nodig is!!!
Trein komt toe in het station TBG stapt uit draait aan de AVG ongeacht het uur van aankomst, Infrabel weet dat de trein er staat en op uur kan vertrekken. Roosas (AVG) blijft op rood of als het rijpad al aangelegd is komt die onmiddellijk open met de witte roosas. 30sec voor tijd ongeveer komt het sein open roosas (AVG) komt wit indien de reisweg nog niet aangelegd was . De boordchef/bestuurder weten dat het sein open staat in grote of kleine beweging. Boordchef fluit en sluit de deuren stapt in en sluit zijn laatste deur bestuurder krijgt lamp deuren ( tractieblokering word uitgeschakeld ) en de trein kan aanzetten.
Komt er nog een reiziger naar boven en springt hij tussen de laatste deur …. trein gaat niet kunnen vertrekken want de tractieblokering staat nog op omdat alle deuren nog niet gesloten zijn.