Vanuit de Onafhankelijke Vakbond voor Spoorwegpersoneel (OVS) wensen we te reageren op de recente reportage van de VRT over de afwezigheid van boordpersoneel op late treinen. Het is een gevolg van een problematiek waar wij reeds geruime tijd aandacht voor vragen -het ontbreken van een adequaat anti-agressieplan-, maar waar tot op heden nog steeds te weinig daadkrachtige actie voor ondernomen wordt door het NMBS-management.
De verontrustende statistieken die dit onderwerp omringen zijn ronduit onaanvaardbaar. Elk jaar worden er maar liefst 1900 gevallen van agressie gemeld, dit komt neer op vijf meldingen per dag. Vier op de tien gevallen gaan zelfs zo ver dat er sprake is van fysieke agressie. Dit heeft geleid tot een totaal van 9200 dagen arbeidsongeschiktheid. Deze cijfers vormen slechts het topje van de ijsberg, aangezien vele incidenten nooit gemeld worden door een gebrek aan vertrouwen in het systeem en een vermoeidheid bij het personeel om deze agressie te blijven melden.
Het management van de NMBS probeert de toename in agressie af te schuiven op de verharding van de maatschappij. Dit mag echter geen excuus vormen voor de nalatigheid van het management om hun personeel adequaat te beschermen.
Er werd ons een nieuw anti-agressieplan voorgesteld, maar dit plan is verre van voldoende. Het aanvullen en uitbreiden van het securail-personeel is slechts een druppel op een hete plaat, zolang er geen 24/7 tussenkomst mogelijk is in alle centrumsteden.
Bovendien ontbreken er in dit plan cruciale maatregelen die volgens ons broodnodig zijn om de veiligheid op en rond de treinen te verhogen. Denk hierbij aan de installatie van toegangspoortjes, meer en betere communicatiemiddelen (walkietalkie) voor al het personeel, en een algemene uitbreiding van het securail- en treinbegeleidingspersoneel. Deze noodzakelijke investeringen blijven tot op heden uit.
Het idee van een meldingssysteem voor reizigers die zich onveilig voelen is op zich een goed initiatief, maar kan niet op zichzelf staan. Dit moet deel uitmaken van een alomvattend veiligheidsplan.
Wij zijn het beu. We eisen onmiddellijke actie en een concreet, grondig uitgewerkt plan van het NMBS-management om de veiligheid van ons personeel en onze reizigers te waarborgen.
We waarderen het dat de VRT dit probleem belicht, maar zonder concrete actie van het management en financiële middelen vanuit de politiek, zijn dit soort reportages slechts een druppel op een gloeiende plaat. Het is nu de hoogste tijd voor verandering, en deze verandering moet vandaag nog starten.