Er wordt weinig vooruitgang geboekt in de gesprekken omtrent de herwaardering van de treinbestuurders. De geformuleerde voorstellen houden nauwelijks een financiële herwaardering in, en er wordt quasi volledig voorbijgegaan aan alle aspecten die ‘werkbaar werk’ en de omkadering betreffen. Daarenboven wordt nog maar eens een productiviteitsverhoging verwacht.
Uit onvrede met deze trage gang van zaken en om druk te zetten op de onderhandelingen, wordt momenteel opgeroepen onder treinbestuurders om de reglementering zo strikt mogelijk en met zodanige focus op veiligheid toe te passen dat de regelmaat van het verkeer mogelijk in het gedrang komt. Er worden hiertoe zelfs pamfletten verspreid in de depots en achtergelaten in de stuurposten.
Voor zover we weten is dit geen initiatief van een vakbond, maar van militanten en strijdbare treinbestuurders van alle slag. De OVS begrijpt en erkent de emoties die aanleiding geven tot deze actie. We zullen dan ook niet aanvaarden dat deze bestuurders op enige wijze geviseerd of gesanctioneerd worden, zolang ze binnen het kader van de reglementering handelen.
Ondertussen herhalen we ons engagement om een stakingsaanzegging in te dienen mocht binnen een redelijke termijn geen akkoord bereikt worden, of mocht de directie een akkoord doordrukken dat voorbijgaat aan de verzuchtingen van het besturingspersoneel.
Beste,
Met interesse heb ik jullie open brief gelezen mbt de herwaardering van jullie beroep.
Ik heb hier uiteraard alle begrip voor, en als pendelaar word ik hier dagelijks mee geconfronteerd.
Maar om hier een correct oordeel over te vellen heb ik toch wat meer details nodig.
Een klagende 1ste-klasse voetballer is namelijk iets anders dan een klagende WC-dame.
Dit zijn natuurlijk de extremen; Ik ben er van overtuigd dat het spoorwegpersoneel hier ver vandaan zit en de klaagzang van jullie 100% legitiem en verrechtvaardigd is.
Graag had ik dus per kerende een gedetailleerd overzicht gekregen van zowel de verloningen die vroeger geldden als deze die momenteel op tafel liggen.
Ook deze mogen van mijn part publiek gemaakt worden.
Gezien de veranderende perceptie van stakend treinpersoneel (m.i. sinds de jaren ’90) lijkt me dit hoogst wenselijk om het maatschappelijk draagvlak van jullie acties te kunnen behouden.
Ik ben van mening dat hier een grote hoeveelheid empathie en sympathie voor ge-oogst kan worden vanwege alle pendelaars.
Alvast bedankt en veel succes gewenst verder!
Jo
Beste Jo,
uw vraag is te vergelijken met een het begin van een verstrengelde spaghettisliert en die knoop ligt bij iedereen verschillend. De onderhandelingen zijn nog gaande en elke maand horen we nieuwe dingen.
Er is reeds lang een algemene leegloop van treinbestuurders, vandaar dat de directie enkele maatregelen getroffen heeft om het personeel te “ontmoedigen” andere wegen te bewandelen in een beroep waarvan je kan zeggen dat als je het eenmaal gekozen hebt, je een “choice for life” gemaakt hebt.
Jaren werken in een slopend regime heeft natuurlijk z’n weerslag op lichaam en geest, iets wat in ons beroep constant geëvalueerd wordt en dus ook een verhoogde risico is op loonverlies in geval van afkeuring. Hier heeft de NMBS reeds op bespaard door ons loonverlies te verhogen in geval van afkeuring.
De directie echter meent ook dat we niet productief genoeg zijn en wil de productiviteit verhogen door algemeen de maandelijkse werkuren te vergroten.
Verloning: in mijn geval begonnen aan een maandwedde +/-36.000Bef of 900€ per maand lineaal omhoog over … jaren zou ik moeten eindigen op +/-2400€.
Met de huidige voorstellen zou ik een bonus van +/- 4500€ krijgen (eenmalig) + 35€ maandelijkse premies. Dit netto.
M.v.g.
Steven