U las al eerder dat de OVS tussengekomen is aangaande merkwaardige gedragingen van het vertrekproceduresysteem Linda. We ontvingen een antwoord van de General Manager en stelden ook een nieuw antwoord op. Beide mails kunt u hieronder vinden.
Antwoord NMBS:
Goedenavond Joachim,
Bedankt voor jouw feedback.
De situatie die je beschrijft is een situatie die zich inderdaad al meerdere malen heeft voorgedaan en door de specialisten van het Linda en eDrive team grondig werd onderzocht.
Deze situatie komt enkel voor wanneer de bestuurder niet in actieve dienst is en de tablet of smartphone op het einde van de prestatie op een niet voorziene wijze afgesloten werd.
Deze specifieke situatie kan absoluut niet voorvallen bij een rijdende trein.
Er zullen enkele extra controles worden toegevoegd aan het Linda systeem. De nieuwe code zal – indien de testen van volgende week het juiste resultaat geven – deze maand nog in productie worden gesteld op eDrive. Normaliter zou het probleem hiermee van de baan moeten zijn.
Mvg
Frank
Antwoord OVS:
Brussel, 17/06/2023
Aan de General Manager B-TO,
Dhr Windmolders Frank
Beste heer Windmolders,
Bedankt voor uw snelle en uitgebreide reactie. We waarderen uw bereidheid om de situatie aan te pakken en begrijpen dat stappen worden ondernomen om deze kwestie op te lossen. We stellen ook uw bevestiging op prijs dat deze specifieke situatie niet kan voorvallen bij een rijdende trein, wat zeker enige geruststelling biedt.
Echter, we blijven enigszins argwanend. Dit is namelijk niet de eerste keer dat we worden geconfronteerd met een bug in het systeem. Tijdens de testfase van het Linda-systeem hebben we al meerdere malen onverwachte Linda-activaties ervaren. Het werd toen toegeschreven aan programmeerfouten.
Bovendien werd in talrijke vergaderingen, inclusief die van het PBW bedrijfscomité NMBS, herhaaldelijk benadrukt door de projectverantwoordelijken dat Linda alleen kan functioneren onder specifieke voorwaarden: AND, OR, NOT. Dat een bug zoals deze zich dan alsnog kan voordoen, ondanks deze strikte logica, schept twijfel over de robuustheid van het systeem.
Ik maak een analogie om onze bezorgdheid te verduidelijken: Als mijn magnetron sporadisch vanzelf aangaat, wil ik ook niet horen van de technicus dat dit niet kan gebeuren wanneer mijn hand er toevallig in zit.
Verder willen we onder uw aandacht brengen dat we veel meldingen binnenkrijgen van vreemde gedragingen van Linda tijdens de rit. Het is daarbij soms moeilijk te onderscheiden of het aan een menselijke fout ligt of aan het systeem. De betrokken werknemers zijn vaak geneigd om hun ervaringen niet te melden. Vanuit de directie blijkt het vertrouwen in Linda immers groot, en men is -al dan niet terecht- bevreesd dat incidenten aan menselijke fouten zullen worden toegewezen, mogelijk met sancties tot gevolg. In elk geval zou het systeem in staat moeten zijn de menselijke fout te corrigeren, terwijl we vandaag vooral te horen krijgen dat wij bugs moeten negeren.
We hopen dan ook dat de directie niet zomaar genoegen neemt met een snelle uitleg over dit probleem. Het betreft hier een cruciale procedure waarbij veiligheid altijd de hoogste prioriteit moet hebben.
We vertrouwen erop dat u deze kwestie met de grootst mogelijke ernst blijft behandelen en kijken uit naar updates over de verdere ontwikkelingen in deze zaak.
Met vriendelijke groet,
Joachim Permentier
Voorzitter OVS